Finnair luistaa EU:ssa sovituista korvaus-sopimuksista

Kirjoitin aiemmin vuorokauden myöhässä olleesta lennostamme uudella A350:llä.

Nyt olemme vaihdelleet viestejä Finnairin kanssa puolin ja toisin. Finnair kieltäytyy noudattamasta EU:n ilmailusopimuksia, ja tarjoaa meille 300 matkustajalle 200 euron lahjakorttia 600 euron rahallisen korvauksen sijaan.

On ikävä kuulla, että ette olleet tyytyväisiä vastaukseemme.

Lentokoneen huoltotoiminnan tarkoituksena on ennaltaehkäistä kaikkien teknisten vikojen esiintyminen. Finnair huoltaa ja tarkastaa koneensa lentokonevalmistajan ohjeiden ja viranomaismääräysten mukaan. Lisäksi huoltoja ja tarkastuksia täydennetään oman kokemuksen perusteella sekä jakaen kokemuksia muiden samaa konetyyppiä käyttävien lentoyhtiöiden kanssa.

Polttoaineen määrämittajärjestelmän rikkoutuminen ilmeni uudessa A350-koneessamme, joka on ollut käytössä vain 5 kuukautta. Juuri käyttöönotetussa lentokoneessa ilmenneen vian on todennäköisemmin aiheuttanut valmistus- tai suunnitteluvirhe. Finnairin näkemyksen mukaan kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde eikä vakiokorvausta makseta.

Aiemmin esittämämme sovintotarjous 200 euron arvoisella Finnairin lahjakortilla/matkustaja on edelleen voimassa. Ilmoitathan kahden viikon kuluessa, mikäli hyväksytte sen sovintona asiassa.

Ystävällisin terveisin

Finnair Oyj
Asiakaspalautteet
Marjo Seppänen

Ja tilannehan on se, ettei kenelläkään meistä ole yksittäin rahaa lähteä oikeuteen Finnairia vastaan, joten joudumme pakotettuina hyväksymään laittomuuden.

Joukkokanne olisi nyt paikallaan.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylitarkastaja Satu Toepfer:

Lennon peruuntuessa matkustaja voi myös vaatia vakiokorvausta. Summa vaihtelee 250 ja 600 euron välillä lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan.

Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos lennon peruutuksesta on ilmoitettu vähintään kaksi viikkoa etukäteen tai sen syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet, kuten työtaistelu, sääolosuhteet, turvallisuusriski tai poliittisesti epävakaat olot.

Teknistä vikaa ei sen sijaan katsota ylivoimaiseksi esteeksi. Tekninen vika on vain hyvin harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta, ellei vian syynä ole esimerkiksi piilevä valmistusvirhe, terroriteko tai sabotaasi.

Lentoyhtiön on näytettävä toteen, että viivästys tai peruutus johtui poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei voitu kohtuullisilla toimilla välttää.

Toepferin mukaan Kuluttajariitalautakuntaan päätyy tällä hetkellä paljon tapauksia, joissa riidan aiheena on juuri lennon peruuntuminen koneen teknisen vian takia.

Riitaa aiheuttaa yleensä se, että milloin lentoyhtiön tulee maksaa vakiokorvauksia.

Eli onko kyseessä ollut poikkeukselliset olosuhteet, joita ei olisi voinut välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu, Toepfer sanoo.

Huolenpitovelvollisuus ja matkustajalle mahdollisuus valita uudelleenreitityksen, lipun hinnan palautuksen tai myöhemmän matkustamisen väliltä pätevät riippumatta peruutuksen syystä.