Autokauppa – setien viimeisiä linnakkeita?

Olen vuosia testaillut verkkopalveluita, laittanut lomakkeiden ja some-kanavien kautta viestejä, pyyntöjä jne. Ketään ei varmaan yllätä, että autokauppa on yksi huonoimmista digipalveluita hyödyntävästä alasta.

Kesällä jo ajattelin vaihtaa oman työjuhtamme vähemmän ajettuun työjuhtaan, mutta kesti tänne asti löytää sellainen automalli, johon voisi upeasti palvelleen vaihtaa. Lopulta löysin vanhasta mallista (Yaris Verso) päivitetyn – ja edukkaasti (Verso-S). Minulla kun on ollut jo tovin periaate, ettei 10 000€:a enempää saa auto maksaa.

TOYOTA HYVÄ JA HUONO PALVELU

Kaivokselan Toyota ja siellä Samuli saa minulta palvelusta 9,5/10. Hän tiputti heti hintapyyntöä niin, että auto oikeasti alkoi kiinnostaa. Sen jälkeen kaikki lisäpyynnöt, tarvikelisäykset ja muut hoituivat puhelimitse, tekstarein kuin sähköpostillakin. Kaiken huipuksi tarjoutui ajattamaan auton kotipihallemme. Sain mukaan maksun ja auton papereineen sekä tarpeineen. Iso peukku Kaivokselaan ja Toyotalle.

Sen sijaan suuri miinus tulee saman konsernin Länsikeskuksen myymälään Turkuun (Autokiila). Laitoin lauantai-aamusta heille koeajopyynnön verkkosivuiltaan, jossa sille on oikein oma lomakekin (alla).

koeajo

En saanut vastausta, joten ajoin itse sinne iltapäivällä. Katselin autoa, josta olin aidosti kiinnostunut, mutta sedät eivät olleet vakuuttuneita, koska “olihan se tosiaan vain niukalti yli kymppitonnin peli.” Ei niitä myydä, niitä haetaan?

Menin itse pyytämään koeajon. Ajon jälkeen sain vaihtotarjouksen. Yhtä huonoa tarjousta en ole saanut mistään koskaan, vaikka kymmeniä on vastaan tullut. Sanoin suoraan, että “nyt ollaan täysin metsässä – tarjouksen ja palvelun suhteen.”, jonka jälkeen myyjä suuttui ja lähti suoraan ajamaan autoa takaisin talliin.

Kun olin muutaman päivän Helsinkiin kauppaa tehnyt, sähköpostiini tupsahti Turusta: “Tervetuloa koeajoon klo 15!” – ei muuta. Vastailin nyt olevan maanantai ja että kävin itse jo lauantaina siellä. Jaaaaaaa, miten meni -kyselyyn vastasin näin: “Auto on 25% kalliimpi kuin se, josta nyt käyn kauppaa (joka on sama malli, yhtä nuori ja vähemmän ajettu!)”. Siihen en koskaan saanut vastausta. Otettiin sekin varmaan vittuiluna?

Vanha ruuna vaihtui ...

Vanha ruuna vaihtui …

...uudempaan ruunaan.

…uudempaan ruunaan.

Lopputulos oli se, että myin päivässä vanhan automme Nettiautossa ja ostin samana päivänä seitsemän vuotta uudemman Kaivokselasta.

Rahaa säästin 10500€ maksavan auton ostossa 4000€ verrattuna siihen, että olisin vaihtanut omani Autokiilassa enemmän ajettuun vastaavaan!

Se on huima määrä rahaa, vaikka uuteen pitääkin vielä asentaa koukku ja kattoteline.

KONSEPTI VALMIINA

Olimme alkuvuodesta jelppimässä uutta Caara.fi -palvelua alkuun, mutta ehdottamistamme keinoista ei montaa siellä otettu käyttöön. Meillä olisi siis uudenlaista autokauppaa tarjolla, jos joku sopiva moisesta on kiinnostunut?

Ja lopuksi: Miksi Toyota? Olen ajanut monella eri merkillä ja 5-6:lla eri Toyotalla. Ero muihin on se, ettei ole juurikaan huoltokustannuksia. Toyota voi olla tylsähkö, mutta se on luotettava ja hyvä työkalu.